Franczyza krok po kroku

Marząc o własnej działalności gospodarczej, warto rozważyć możliwości, jakie daje franczyza. Dla wielu kobiet chcących utrzymać równowagę między pracą a domem, to bardzo wygodna i elastyczna forma zatrudnienia. Ponadto biznes franczyzowy jest o wiele mniej ryzykowny niż założenie własnej firmy od zera. Sprawdź jak zacząć przygodę z franczyzą krok po kroku.
/ 11.04.2013 13:11

Franczyza krok po kroku

Załóż działalność gospodarczą

Jednym z pierwszych zadań przyszłej bizneswoman, jeszcze przed przystąpieniem do systemu franczyzowego, jest założenie własnej działalności gospodarczej. Istotny jest wybór jej profilu, który powinien być dopasowany zarówno do potrzeb lokalnego rynku, jak również własnych możliwości finansowych i organizacyjnych. Przeanalizowanie wszystkich okoliczności pozwoli znaleźć jej taką branżę, w której będzie czuła się najlepiej.

Wybierz branżę odpowiednią dla siebie

Otwartość, a więc jedna z cech, które łatwo znaleźć u kobiet, można z powodzeniem wykorzystać w biznesie franczyzowym. Opcji wyboru jest wiele. Możliwość bezpośredniego kontaktu z ludźmi daje np. prowadzenie kwiaciarni, sklepu odzieżowego czy salonu prasowego. Innym ciekawym rozwiązaniem jest otwarcie szkoły tańca, studia fitness czy salonu kosmetycznego. Wykorzystując swoje doświadczenie w gastronomii, można z kolei zastanowić się nad założeniem kawiarni czy restauracji. Warto dokładnie poznać swoje predyspozycje i wykorzystać je we własnej działalności.

- Jeżeli dany pomysł na biznes wydaje nam się ciekawy, powinnyśmy pomyśleć o jego realizacji – mówi Wioletta Pasturczak, która od kilku lat prowadzi EURO-SALON Prasowy w Murowanej Goślinie w Wielkopolsce, a wcześniej pracowała w podobnym punkcie sprzedaży. Po jakimś czasie zatrudnienia  na etacie zdecydowała się wykorzystać zdobyte doświadczenie i otworzyć własny salon prasowy. - W tym biznesie liczy się otwartość. Lubię kontakt z ludźmi, dlatego też jestem zadowolona ze swojej decyzji.

Pierwsze kroki w biznesie franczyzowym

Początek działalności może stanowić spore wyzwanie dla osób, które nie miały wcześniej własnego biznesu. Właścicielkom nowych przedsiębiorstw często brakuje wystarczającej wiedzy odnośnie rejestracji firmy i jej prowadzenia. Kobiety często mają też zdolności menedżerskie i są kreatywne, ale brakuje im odwagi do podjęcia ryzyka biznesowego. Rozwiązaniem może być w tym właśnie wypadku franczyza, dająca możliwość połączenia doświadczenia i know-how franczyzodawcy z własnymi pomysłami na biznes. Oczywiście, jak każda forma aktywności na rynku, wiąże się ona z podjęciem ryzyka, jednak jest ono znacznie mniejsze, niż w przypadku samodzielnego biznesu. Decydując się na takie rozwiązanie warto skorzystać np. z propozycji w zakresie miejsca działalności, co pozwoli zminimalizować ryzyko nietrafionej lokalizacji.

- Otwierając własny punkt sprzedaży potrzebowałam czasu, aby wdrożyć się we wszystkie kwestie odnośnie prowadzenia firmy, takie jak np. organizacja i terminy płatności – przyznaje Wioletta Pasturczak. - Z czasem przekonałam się jednak, że nie ma w tym wielkiej filozofii. W pierwszych krokach w biznesie nie bez znaczenia był też fakt, że otrzymałam możliwość objęcia lokalizacji, która była mi dobrze znana.

Polecamy: Biznes w sukience, czyli o przedsiębiorczości kobiet

Śledzenie rynku drogą do sukcesu

Wystartowanie z własną działalnością to dopiero początek drogi do sukcesu. Warto bowiem na bieżąco monitorować sytuację na rynku i reagować na zmieniające się gusta klientów, wprowadzając do oferty nowe produkty czy usługi. Wiele kobiet jest dobrymi obserwatorkami, co przyda im się w biznesie. Przykładowo, asortyment salonu prasowego nie opiera się wyłącznie na gazetach i czasopismach. Pożądane jest uzupełnienie oferty chociażby o zabawki lub artykuły papiernicze. Lokalizacja w pobliżu szkół i urzędów może wpłynąć na decyzję o sprzedaży przekąsek czy kawy na wynos. Wszystko zależy od potrzeb zgłaszanych przez klientów, ich możliwości finansowych oraz obecności konkurencji, co jest szczególnie ważne przy ustalaniu cen artykułów pozaprasowych, dających największą marżę. Warto zadbać również o stałych klientów, oferując im rabaty, dodatkowe usługi (np. prenumerata teczkowa) czy drobne upominki.

Równowaga między pracą a domem

Wiedza o rynku i zdolność do przystosowania się do zmian to nie wszystko. We franczyzie nie bez znaczenia jest także umiejętność połączenia funkcji właścicielki przedsiębiorstwa i jej pracownika, a także obowiązków zawodowych z życiem rodzinnym.

- Dobra organizacja czasu jest ważna, jeśli chce się znaleźć równowagę pomiędzy pracą a domem. Prowadząc własny biznes, można zorganizować sobie czas, dzieląc się obowiązkami ze współpracownikiem czy rodziną – mówi Wioletta Pasturczak  i dodaje, że - franczyza to w gruncie rzeczy własny biznes. Dla wielu przedsiębiorczych kobiet może być to więc ciekawy pomysł na zaistnienie na rynku.

Zobacz także: Ile firm należy do kobiet?