Jak ubiegać się o zasiłek macierzyński?

Niemowlę z mamą
Zasiłek macierzyński przyznawany jest kobiecie, która przebywa na urlopie macierzyńskim, w celu sprawowania opieki nad swoim nowonarodzonym dzieckiem. Aby uzyskać zasiłek należy złożyć dokumenty w ZUS lub u pracodawcy.
/ 12.05.2011 12:03
Niemowlę z mamą

Zasiłek a urlop macierzyński

Prawo do zasiłku macierzyńskiego jest ściśle związane z prawem do urlopu macierzyńskiego. Z dobrodziejstwa urlopu macierzyńskiego może skorzystać pracownica. Za pracownicę uznamy kobietę zatrudnioną na podstawie umowy o pracy. Z urlopu, jak i zasiłku macierzyńskiego nie skorzysta osoba pracująca na umowę zlecenie, umowę o dzieło, czy osoba bezrobotna.

Kobieta, która stara się o przyznanie prawa do zasiłku macierzyńskiego musi się liczyć z faktem, iż zasiłek macierzyński przysługuje przez ściśle określony okres. Czas pobierania zasiłku macierzyńskiego równoznaczny jest z wymiarem urlopu macierzyńskiego. Pracownica ma prawo do urlopu macierzyńskiego w wymiarze:
• 20 tygodni w przypadku urodzenia jednego dziecka przy jednym porodzie,
• 31 tygodni w przypadku urodzenia dwojga dzieci przy jednym porodzie,
• 33 tygodni w przypadku urodzenia trojga dzieci przy jednym porodzie,
• 35 tygodni w przypadku urodzenia czworga dzieci przy jednym porodzie,
• 37 tygodni w przypadku urodzenia pięciorga i więcej dzieci przy jednym porodzie.

W związku z tym zasiłek macierzyński przysługuje przez:
• 140 dni w przypadku urodzenia jednego dziecka.
• 217 dni w przypadku urodzenia dwojga dzieci.
• 231 dni w przypadku urodzenia trojga dzieci.
• 245 dni w przypadku urodzenia czworga dzieci.
• 259 dni w przypadku urodzenia pięciorga i więcej dzieci.

Zobacz również: Kobieta na zasiłku chorobowym w czasie ciąży.

Niezbędne dokumenty

W celu uzyskania prawa do zasiłku macierzyńskiego pracownica musi złożyć niezbędne dokumenty, zaliczymy do nich:
• skrócony odpis aktu urodzenia dziecka,
• zaświadczenie płatnika składek wystawione na druku ZUS Z-3 oraz zaświadczenie pracodawcy o okresie udzielonego urlopu macierzyńskiego,

Wszelkie niezbędne dokumenty, które należy dostarczyć, aby uzyskać prawo do zasiłku macierzyńskiego pracownica składa u swojego pracodawcy (płatnika składek) lub w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS właściwej ze względu na siedzibę pracodawcy. Dokumenty składa się u pracodawcy, jeśli zatrudnia on i opłaca składki na ubezpieczenie chorobowe co najmniej 20 pracowników. Jeśli pracodawca zatrudnia mniej osób pracownica składa dokumenty we właściwym oddziale ZUS.

Ile pracownica musi czekać na wypłatę zasiłku?

Wypłata powinna nastąpić nie później niż w terminie 30 dni od dnia złożenia dokumentów. Co się stanie, kiedy ZUS nie przyzna pracownicy prawa do zasiłku. Od decyzji odmownej pracownicy przysługuje odwołanie do Rejonowego Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Pracownica ma miesiąc od dnia otrzymania odmownej decyzji.

Polecamy także: Kiedy kobieta ma prawo do becikowego?

Kiedy złożyć dokumenty?

Roszczenie o wypłatę zasiłku macierzyńskiego przedawnia się po upływie 6 miesięcy od ostatniego dnia okresu, za który zasiłek przysługuje. Co się dzieje, kiedy pracownica nie zdążyła złożyć wniosku. To zależy, przede wszystkim od tego dlaczego tego nie dokonała. Jeśli nie zrobiła tego ponieważ zapomniała, to jej roszczenie o zasiłek się przedawni. Natomiast w przypadku, kiedy nie złożyła dokumentów z przyczyn od siebie nie zależnych (na przykład choroba, pobyt w szpitalu), wtedy
termin 6 miesięcy liczy się od dnia, w którym ustała przeszkoda uniemożliwiająca zgłoszenie roszczenia.

Podstawa prawna: Kodeks pracy
Ustawa z dnia 25 czerwca 1999r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz. U z 2005 roku Nr 31, poz.267, z późn. zm.)

Redakcja poleca

REKLAMA